Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!

Akce























































Potápění na vraku Zenobia

vloženo: 2017-09-07


Článek předkládáme v té podobě, jak nám jej Jarda poslal:

 

Kypr – zajímavé potápění na vraku lodi Zenobia

 

 

Ahoj kamarádi, tak jsem se rozhodl, že se s vámi podělím o své potápěčské zážitky z Kypru.

 

Vůbec jsem letos neplánoval konkrétní letní dovolenou, prostě co přijde, to bude. A přišly letenky za 40E/osoba z Mnichova nebo Lipska na Kypr (akcniletenky.com). Za tu cenu byly dokonce i zpáteční….

 

Jak mne znáte, jsem zvyklý si vše zajišťovat sám, takže půjčení auta (arguscarhire.com), ubytování (airbnb.com). Jediné úskalí Kypru je, že ačkoliv je to Řecká část, jezdí se zde jako v UK, tedy vlevo…. Pěkný zážitek pro ty co nezažili. Ubytovali jsme se v malé vesničce Anafodida, mezi Larnakou a Limasolem, kde nás místní vřele přijali a dělali nám radost každý den, kdy jsme s nimi seděli v typické řecké kavárničce na kávě. Většina lidí zde hovoří anglicky, takže padly i tyto bariéry.

 

Samozřejmě, že na svých cestách nezapomenu vzít si sebou ABC, automatiky a divecomputer. A tak jsem se začal rozhlížet, co by se na Kypru dalo podniknout, co se potápění týká. Jako největší atrakce je tam „zánovní vrak“ trajektu Zenobia, který měl podobný osud jako Titanic – potopil se na své první plavbě, jen oběti na životech v tomto případě byly, zaplať bůh, nulové.

 

Ve zkratce popíši historii Zenobie:

Loď byla vyrobena v roce 1979 ve Švédsku.

Délka 171,9 m

Šířka 22,9 m

Hmotnost 8919 BRT

Na svou první plavbu vyrazila 4. května 1980, naložena 104 nákladními vozy pro Sýrii. Přes Gibraltar se dostala 22. května 1980 až do Heraklionu, kde kapitán zjistil problémy s řízením. Byl diagnostikován softwarový problém s ovládáním pump pro vyrovnávací nádrže. Po čtyřech dnech v Pireu, kde byla loď „opravena“, vyplula k Larnace, kam dorazila 3. června 1980. Zde se problém s vyrovnávacími nádržemi opakoval. Pumpy stále pumpovaly vodu do jedné ze zátěžových nádrží. Situace se stále zhoršovala a loď se nakláněla na levobok. Loď musela z přístavu pryč, protože pro svou velikost bránila vjezdu ostatním lodím, proto byla asi 1500 metrů od přístavu zakotvena a čekala na opravu. 4. června na rozkaz kapitána, posádka opustila loď. Již 5. června dorazili inženýři ze Švédska, kteří loď navrhovali, ale byli kapitánem odmítnuti, což se následně ukázalo jako fatální chyba. Loď již byla nakloněna o 45°na levobok a ačkoliv kapitán žádal o přijetí zpět do přístavu, byl odmítnut. Se svým náklonem byla pro přístav již velkým nebezpečím.

Po 2 dnech ve 2.30h  7. června 1980 Zenobia klesla na dno Středozemního moře do hloubky 42 metrů i s nákladem za 200 miliónů liber, což byla hodnota vozidel a nákladu.

Souřadnice vraku jsou: - N34 53.855, E033 39.440

 

Takže tolik k historii vraku. Pro potápěče je to neskutečně nádherný a potápěčsky výhodný vrak, protože se nachází v hloubce od 17 metrů až do hloubky dna 42 metrů. Dá se zde jít se vzduchem i se směsemi. Na vraku se dá udělat i 10 ponorů a pokaždé je to jiné. Dá se vlézt až do strojovny, prozkoumávat vnitřek je možné také. Skoro vždy je vidět ven, přesto pro hlubší průniky do vraků je vhodné mít správnou certifikaci a hlavně naviják….

Já jsem oslovil jedno menší diving centrum v Larnace a volba se ukázala skvělou (nemo-divecenter.com). Velmi osobní přístup, potápěli jsme se jen tři a to včetně instruktora Alexe, divemastera, (který se na vraku zaučoval) a já. Ukázalo se, že licence DM je dobrá i zde, nebyly třeba žádné testovací ponory a šlo se rovnou na věc. Během několika minut, než jsme se k vraku přiblížili, poznali, že nějaký ponor už za sebou mám a můžeme si tak ponor užít všichni.

Mám rád ponory, kdy není vidět na dno a při sestupu se vrak přede mnou pomalu objevuje, vystupuje z temnoty. Tak tomu bylo i u Zenobie. Viditelnost 20-25 m, voda teplá asi 25°c. Na vraku bylo hodně potápěčů, odhaduji tak 30, ale tím, jak je loď veliká, jsme si nepřekáželi.

Na Zenobii jsme udělali dva ponory, první celková obhlídka, druhý s částečným pronikáním do nitra.

Ponory byly velmi bezpečné, vždy bylo vidět nějaké světlo z okolí lodi, okna byla většinou odstraněna, rovněž tak kabely a další, kde by se potápěč mohl zachytit. V okolí bylo nespočet hejn ryb, kaniců, barakud i želvy se zde občas ukáží. Těžko popsat atmosféru vraku, proto přikládám pár fotek. Budete li mít cestu na Kypr, Zenobia musí být ve vašem cestovním plánu.

 

Kromě vraku Zenobia  je možné se na Kypru potápět i k jiným vrakům, jako například  White Star, Lighthouse, Achileas. Zenobia je ale nejznámější. Patří k top 10 světovým vrakům - má číslo 5 a číslo 2 v Evropském měřítku. Jsou zde I pěkné jeskynní systémy a tunely. To si ale nechávám na příště.

Koho zajímají podrobnosti, zde je zdroj:

http://kypr.vdetailech.cz/cs/uzitecne-informace/potapeni-na-kypru/potapecske-lokality

Autor: Jaromír Svoboda

Copyright Dalton 2024 Design webmaster: Jan Bulíř
Klub | Akce | Fotogalerie | Kurzy | Teorie | Lokality | Vraky | Speleo | Bazar
Administrace webu